onsdag 6 juni 2007

nationaldagssegling

ingen vind, ingen vind,
men jag kom inte sist!

På första rejset, mot Reimersholme, kommer en Waxholmsbåt som vi i mälaren kallar Mälarbåt. Den skulle in vid en brygga så det var bara att slå bakom honom. Men så valde jag att slå igen i hans kölvatten när han stod emot bryggan och tryckte, FJONG sa det och jag vann säkert tio båtlängder på det. Sedan var jag pigg och glad ett tag så då seglade jag om två killar från Djurgårdsklubben. I lä. Jag låg lungt på mitt däck och tittade på molnen under tiden som M och ? kämpade med irritationen när jag passerade förbi. Fick jag höra sedan vid Congnac:en och smörregåsen på Reimers.

Lärdom; hellre slappa än att illa segla.

När jag skulle gå i mål på andra rejset så seglade jag ganska parallellt med P. Han låg lite efter (1,5 meter) och 50 meter innan mål började han gunga båten lite så där finurligt. Han gick om mig 15-20 meter innan mål.
Jag frågade:
- "får man verkligen göra så där?"
- "det är bara vågor!", svarade han mycket skyldigast. =)
Så kom en vindpust och eftersom jag låg i lovart så gick jag om honom och passerade mållinjen före. Dagens jubel.

Lärdom; hellre skratta sent än aldrig. Eller hette det "skrattar först som skrattar sist"? =)

Inga kommentarer: