söndag 20 maj 2007

lärdomar från dagens segling

Var ute idag och provade att segla med fullrigg på en blåsig fjärd. Det gick bra, jag tog hem massor på allt trim, och hängde ut som en liten toka.

Nytt för idag var att jag lärde mig att ta hem urmycket på kicken, och då kunde jag mycket lättare hålla koll på båten!

Jag fick jättebra tips för undanvinden av C, jag ska (om det börjar vobbla) ta hem på skotet, lite mer kick, och hålla kursen benhårt (tungt). Det hjälpte att hålla styrpinnen mot rumpan eller mot båten, för att få en fast punkt. Och då gick det faktiskt mycket lättare!

Lärdomar om kick...
...om jag har dragit den riktigt hårt så kommer jag inte under den i slagen!!

Om att slå runt...
Det gick alldeles utmärkt att kliva över sittbrunnen och bak till centerbordet i vinden som var idag. Andra gånger kan det gå fort att trycka ner hela masten.

Jag provade också att häva mig direkt upp i båten tvärs istället för att simma till aktern, och det gick alldeles utmärkt. =)

Inga kommentarer: